انوار معرفت، سال ششم، شماره اول، پیاپی 12، بهار و تابستان 1396، صفحات 26-

    ماهیت و اثبات اتحاد عمل و عامل در علم سلوک

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علی فضلی / *استادیار - عرفان اسلامی - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی / fazliamoli92@yahoo.com
    چکیده: 
    از مبانی عرفان عملی، اتحاد عمل سلوکی و نفس ناطقه است که باید در فلسفۀ علم سلوک از آن بحث گردد. عمل سلوکی، که هویت ارتباطی با نفس ناطقه دارد، عمل بالذات است، نه بالعرض؛ یعنی عمل سلوکی تمثل عملی صادر شده از سوی نفس ناطقه است، نه اعمال جوارحی و جوانحی. این عمل سلوکی از عامل بالذات برمی آید. و عامل بالذات نیز هیچ یک از اعضا و قوای نفس ناطقه نیست، بلکه ذات نفس ناطقه است که عمل سلوکی با آن متحد است. اتحاد مزبور به دو نوع ترکیب وجودی برمی گردد: یکی ترکیب «وجودی اندماجی» و دیگری ترکیب «وجودی اندکاکی» است. در اوّلی، ترکیب دو حیث وجودی است که از یک متن وجود انتزاع می شوند و در دومی، ترکیب دو امر طولی است که یکی ناقص و دیگری به حسب وجود، صورت کمالی آن ناقص است. این ترکیب اتحادی با سه برهان به اثبات می رسد: یکی برهان بر پایۀ قوة و فعل دیگری برهان بر پایۀ قاعدۀ «تضایف»؛ و سومی برهان بر پایۀ هویت تعلقی.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم ، شماره اول، پیاپی 12، بهار و تابستان 1396

    علی فضلی/ استادیار عرفان اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی قم     fazliamoli99@yahoo.com
    دریافت: 19/04/1397 - پذیرش: 24/10/1397

    چکیده
    از مبانی عرفان عملی، اتحاد عمل سلوکی و نفس ناطقه است که باید در فلسفۀ علم سلوک از آن بحث گردد. عمل سلوکی، که هویت ارتباطی با نفس ناطقه دارد، عمل بالذات است، نه بالعرض؛ یعنی عمل سلوکی تمثل عملی صادر شده از سوی نفس ناطقه است، نه اعمال جوارحی و جوانحی. این عمل سلوکی از عامل بالذات برمی آید. و عامل بالذات نیز هیچ یک از اعضا و قوای نفس ناطقه نیست، بلکه ذات نفس ناطقه است که عمل سلوکی با آن متحد است. اتحاد مزبور به دو نوع ترکیب وجودی برمی گردد: یکی ترکیب «وجودی اندماجی» و دیگری ترکیب «وجودی اندکاکی» است. در اوّلی، ترکیب دو حیث وجودی است که از یک متن وجود انتزاع می شوند و در دومی، ترکیب دو امر طولی است که یکی ناقص و دیگری به حسب وجود، صورت کمالی آن ناقص است. این ترکیب اتحادی با سه برهان به اثبات می رسد: یکی برهان بر پایۀ قوة و فعل دیگری برهان بر پایۀ قاعدۀ «تضایف»؛ و سومی برهان بر پایۀ هویت تعلقی.

    کلید واژه ها: عمل بالذات، عامل بالذات، اتحاد اندماجی، اتحاد اندکاکی. سس


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضلی، علی.(1396) ماهیت و اثبات اتحاد عمل و عامل در علم سلوک. فصلنامه انوار معرفت، 6(1)، 26-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی فضلی."ماهیت و اثبات اتحاد عمل و عامل در علم سلوک". فصلنامه انوار معرفت، 6، 1، 1396، 26-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضلی، علی.(1396) 'ماهیت و اثبات اتحاد عمل و عامل در علم سلوک'، فصلنامه انوار معرفت، 6(1), pp. 26-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فضلی، علی. ماهیت و اثبات اتحاد عمل و عامل در علم سلوک. انوار معرفت، 6, 1396؛ 6(1): 26-