صفحهها:
45-62
تاریخ دریافت: 1397/11/23
تاریخ پذیرش: 1398/03/26
چکیده:
آثار مبانی نظری عرفانی، در سطوح گوناگون حیات انسان، حتی تا ساحت اجتماعی و تمدنی قابل امتداد است. یکی از ابعاد تمدن، مبانی نظری و فکری است که در جایگاه زیربنای تمدن قرار دارد. ارتباط مبانی نظری عرفانی با تمدن سازی نیز در همین نکته نهفته است. عرفان اسلامی در ضمن برخورداری از ظرفیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری، دارای ظرفیت های نظری منحصر به فردی است که در سطح مبانی نظری تمدن می تواند ایفای نقش کند. پژوهش حاضر نقش آموزه های عرفانی را در بعد نظریِ تمدن بررسی کرده و با بررسی متون عرفان اسلامی و تحلیل محتوای گفته های عارفان، مبانی فکری آنان را در این بعد از تمدن استخراج نموده و مبانی نظری عرفان اسلامی را در باب فلسفة نظری تاریخ تمدن، جایگاه هستی شناختی وحدت و نقش تمدنی آن، نگرش سیستمی به تمدن، پیوند ظاهر و باطن در تمدن اسلامی، جایگاه انسان و مقصد و مقصود حقیقی او و اهمیت شهود در معرفت شناسی تبیین ساخته است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمودی، محمد، کرمانی، علیرضا.(1397) ظرفیتهای نظری عرفان اسلامی در تمدنسازی. فصلنامه انوار معرفت، 8(1)، 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمد محمودی؛ علیرضا کرمانی."ظرفیتهای نظری عرفان اسلامی در تمدنسازی". فصلنامه انوار معرفت، 8، 1، 1397، 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمودی، محمد، کرمانی، علیرضا.(1397) 'ظرفیتهای نظری عرفان اسلامی در تمدنسازی'، فصلنامه انوار معرفت، 8(1), pp. 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمودی، محمد، کرمانی، علیرضا. ظرفیتهای نظری عرفان اسلامی در تمدنسازی. انوار معرفت، 8, 1397؛ 8(1): 45-62