صفحهها:
35-49
تاریخ دریافت: 1398/02/27
تاریخ پذیرش: 1398/06/22
چکیده:
قاعدة کلی بدوی در بین فلاسفه در بحث شریف «جعل» بدین قرار است که هر حکیم و فیلسوفی، اگر قائل به اصالت وجود باشد، وجود را مجعول می داند و اگر قائل به اصالت ماهیت باشد، جعل را به ماهیت بر می گرداند. نظریة سوم هم بدین قرار است که جعل به اتصاف ماهیت به وجود بر میگردد.
این سه حکیم متأله، با توجه به مبنای حکمت متعالیه مبنی بر اصالت وجود، ابتدا جعل را به وجود برمی گردانند؛ ولی در ادامه بنا بر قواعد توحید صمدی قرآنی برخاسته از آیات و روایات بر مشرب عرفانی، بحث شریف جعل را ترفّع دادند و نظریه¬ای را مطرح نمودند که با قول عرفا در وحدت شخصیة وجود و احاطة وجودی واجب تعالی و قیومیت او سازگارتر است؛ علاوه بر اینکه آیات و روایاتی که سنخیت بین علت و معلول را تقویت می¬کنند، با این مبنای دقیق مطابقت بیشتری دارند.
این نظریه حکایت از آن دارد که وجود واجب تعالی منفک و بریده از وجود ماسوی الله نیست؛ بلکه یک حقیقت واحد صمدی، کل عالم را پر می کند و جایی برای غیر باقی نمی¬گذارد؛ ازین رو وجود مجعول نیست؛ بلکه جعل به ظهورات وجود برمی¬گردد. برای فهم این نظریه باید به مبانی این بحث، همچون احاطة وجودی حق، ظهور و تجلی ذات الهی، و اطلاق مقسمی او توجه ویژه داشت تا سلطان توحید صمدی حق ظهور کند. آن گاه جمع بین اقوال نیز میسر می شود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موحدی اصل، محسن، دیرباز، عسکر.(1398) بررسی مسئلهی جعل در فلسفه و عرفان بر اساس دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینی ره و علامه حسنزادهی آملی. فصلنامه انوار معرفت، 8(1)، 35-49
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محسن موحدی اصل؛ عسکر دیرباز."بررسی مسئلهی جعل در فلسفه و عرفان بر اساس دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینی ره و علامه حسنزادهی آملی". فصلنامه انوار معرفت، 8، 1، 1398، 35-49
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موحدی اصل، محسن، دیرباز، عسکر.(1398) 'بررسی مسئلهی جعل در فلسفه و عرفان بر اساس دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینی ره و علامه حسنزادهی آملی'، فصلنامه انوار معرفت، 8(1), pp. 35-49
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
موحدی اصل، محسن، دیرباز، عسکر. بررسی مسئلهی جعل در فلسفه و عرفان بر اساس دیدگاه صدرالمتألهین و امام خمینی ره و علامه حسنزادهی آملی. انوار معرفت، 8, 1398؛ 8(1): 35-49