انوار معرفت، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 16، بهار و تابستان 1398، صفحات 85-104

    بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    رضا حسینی فر / استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز / rezahoseinifar@yahoo.com
    ✍️ سمیه امینی کهریزسنگی / دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی ره پژوهشکدة امام خمینی و انقلاب اسلامی / Amini.somaye@gmail.com
    چکیده: 
    از جمله نقدهای مهم منتقدان مکتب ابن عربی، تأویلات غریبی است که او و برخی تابعانش دربارة برخی آیات قرآن ارائه دادهاند و در شمار آنها مسئلة خلود در جهنم است. ابن عربی با انکار ملازمه و همسانی «خلود در دوزخ» و «معذب بودن» بر این باور است که مخلدان در آتش و جهنم، با گذر از دورهای، با آنکه در جهنم جاودانهاند، معذب نخواهند بود و به گونه ای از تنعّم میرسند. این دسته کوشیده اند با بهرهگیری از مبانی تصوف و عرفان، همچون فطرت، سبقت رحمت بر غضب، جواز تخلف وعید الهی و... این مدعا را به اثبات برسانند. در این نوشتار برآنیم تا ضمن اشاره به دلایل، به بررسی و نقد آنها بپردازیم. از منظری کلان، دو گونه نقد بر نظریه و استدلال های ابن عربی وارد است نخست آنکه برخی مبانی به نظر درست یا دقیق نمیآید؛ دوم با فرض پذیرش برخی مبانی، نمیتوان به درستی مدعای مورد نظر رسید و استدلال صورت گرفته خدشهپذیر است. 
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی فر، رضا، امینی کهریزسنگی، سمیه.(1398) بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان. فصلنامه انوار معرفت، 8(1)، 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضا حسینی فر؛ سمیه امینی کهریزسنگی."بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان". فصلنامه انوار معرفت، 8، 1، 1398، 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی فر، رضا، امینی کهریزسنگی، سمیه.(1398) 'بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان'، فصلنامه انوار معرفت، 8(1), pp. 85-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسینی فر، رضا، امینی کهریزسنگی، سمیه. بررسی و نقد دلایل ناهمسانی خلود و عذاب در اندیشه‌ی ابن‌عربی و تابعان. انوار معرفت، 8, 1398؛ 8(1): 85-104