صفحهها:
33-46
تاریخ دریافت: 1399/05/28
تاریخ پذیرش: 1399/07/08
چکیده:
عالمان و محققان دینی دربارة شرح و تفسیر «تأویل قرآن» سخنان مختلفی بیان کرده و اصطلاحات متنوعی را پدید آورده اند. در عرف عرفان و لسان اندیشمندان، به طور رایج فهم و شرح آیات الهی به وسیلة عارفان، «تأویل» نام گرفته است که با ذوق خاص و ارائة مفاهیم ویژه همراه است. بررسی تأویل قرآن نزد عرفا و اینکه چرا فهم خود را فهم تأویل می دانند، تابع تبیین مبانی معرفتی و هستی شناختی عرفانی است که آثار ابن عربی و پیروان او بهترین منبع این بررسی است. در دیدگاه ابن عربی، فهم و شناخت هر حقیقتی، از جمله فهم تأویل و حقیقت قرآن، تنها وقتی حاصل می شود که مبادی ادراک قلب حقیقی انسان از راه تصفیة باطن گشوده شود و محل دریافت تجلیات ذاتی و اسمائی گردد. این نوع اخذ علم، خصوصیت اصلی و فصل ممیز معارف عرفانی است و راه بدیلی ندارد. در قبال این ادعا، راه بدیلی با عنوان تأویل فنی قرآن طرح شده است که این مقاله به نقد آن اشاره دارد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
گیلان پور، محمدحسین.(1399) چیستی تأویل عرفانی قرآن و نسبت آن با تأویل فنی. فصلنامه انوار معرفت، 9(2)، 33-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدحسین گیلان پور."چیستی تأویل عرفانی قرآن و نسبت آن با تأویل فنی". فصلنامه انوار معرفت، 9، 2، 1399، 33-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
گیلان پور، محمدحسین.(1399) 'چیستی تأویل عرفانی قرآن و نسبت آن با تأویل فنی'، فصلنامه انوار معرفت، 9(2), pp. 33-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
گیلان پور، محمدحسین. چیستی تأویل عرفانی قرآن و نسبت آن با تأویل فنی. انوار معرفت، 9, 1399؛ 9(2): 33-46