صفحهها:
115-130
تاریخ دریافت: 1402/11/18
تاریخ پذیرش: 1402/02/25
چکیده:
عرفان شناخت شهودی خداست که بی حجاب مفاهیم حاصل می شود. چنین شناختی برتر از شناخت غایبانه ای است که از طریق برهان و استدلال به دست می آید. عالمان حوزوی و از جمله علامه مصباح یزدی یادآوری می کنند که این برتری نه به معنای برتری هر آن چیزی است که به «عرفان» معروف است و نه به معنای تنقیص شناخت های عقلی. از دیدگاه ایشان، اگرچه یافت شهودی یافتی عینی و بدون حجاب از حقیقتی سلوکی یا وجودی است، گزاره های عرفانی برآمده از شهودات عرفانی، برای غیرعارف، نقل هایی هستند که معیار ارزیابی آنها بسته به نوع گزاره، عقل است و شرع. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه علامه مصباح یزدی در مورد جایگاه عرفان و آسبب های احتمالی آن بررسی می شود و به این نکته اشاره می شود که عقل نه فقط در فهم و ارزیابی گزاره های عرفانی کارآمد است، بلکه برای تشخیص طریقت سلوک هم لازم است.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
* این مقاله با حمایت دبیرخانه دائمی کنگرة یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزة علمیه قم و دستاوردها و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) تألیف شده است.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کرمانی، علیرضا.(1401) آسیبشناسی عرفان؛ بازخوانی جایگاه عرفان از منظر علامه مصباح یزدی *. فصلنامه انوار معرفت، 11(1)، 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
علیرضا کرمانی."آسیبشناسی عرفان؛ بازخوانی جایگاه عرفان از منظر علامه مصباح یزدی *". فصلنامه انوار معرفت، 11، 1، 1401، 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کرمانی، علیرضا.(1401) 'آسیبشناسی عرفان؛ بازخوانی جایگاه عرفان از منظر علامه مصباح یزدی *'، فصلنامه انوار معرفت، 11(1), pp. 115-130
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
کرمانی، علیرضا. آسیبشناسی عرفان؛ بازخوانی جایگاه عرفان از منظر علامه مصباح یزدی *. انوار معرفت، 11, 1401؛ 11(1): 115-130