صفحهها: 
				65-82
			
						
						
				تاریخ دریافت: 1401/10/12
			
						
						
				تاریخ پذیرش: 1402/02/04
			  
					
		
						
		
			چکیده: 
انسان کامل در طول تاریخ مدنظر بسیاری از اندیشمندان بوده و در اهمیت آن همین بس که عرفان به ذات الهی جز از مسیر شناخت انسان کامل میسر نیست. نوشتار حاضر با استفاده از متون عرفانی امام خمینی(ره) و آثار صدرالمتألهین و با روش تحلیلی ـ تطبیقی سعی در بررسی برخی از ابعاد جایگاه انسان کامل در نظام هستی دارد. نگرش کاربردی و اخلاقی صدرالمتألهین به بحث «انسان کامل» و تطبیق آن با نگرش امام خمینی(ره) در ساحتی تجریدی، حاوی نکات مفیدی است. از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش آن است که انسان کامل دارای مقام خلافة اللهی، مظهریت تام اسما و صفات الهی و غایت حرکت وجودی و ایجادی عالم است و این اوصاف و کمالات وجودی تنها در انسان معصوم امکان تحقق دارد.
  
		 
		
		
        
            Article data in English (انگلیسی) 
            
         
					 
	
	
		شیوه ارجاع به این مقاله:
		
RIS
		Mendeley
		BibTeX
		APA
		MLA
		HARVARD
		VANCOUVER
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رامین، فرح، رحمانی ده نوی، طاهره.(1401) جایگاه انسان کامل در نظام هستی در اندیشه صدرالمتألهین و امام خمینی (ره). فصلنامه انوار معرفت، 11(1)، 65-82
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
فرح رامین؛ طاهره رحمانی ده نوی."جایگاه انسان کامل در نظام هستی در اندیشه صدرالمتألهین و امام خمینی (ره)". فصلنامه انوار معرفت، 11، 1، 1401، 65-82
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رامین، فرح، رحمانی ده نوی، طاهره.(1401) 'جایگاه انسان کامل در نظام هستی در اندیشه صدرالمتألهین و امام خمینی (ره)'، فصلنامه انوار معرفت، 11(1), pp. 65-82
 
	APA  | MLA  | HARVARD  | VANCOUVER 
رامین، فرح، رحمانی ده نوی، طاهره. جایگاه انسان کامل در نظام هستی در اندیشه صدرالمتألهین و امام خمینی (ره). انوار معرفت، 11, 1401؛ 11(1): 65-82