انوار معرفت، سال ، شماره ، پیاپی ، 1404، صفحات -

    تبیین رابطه تأویل و هستی در مکتب ابن‌عربی

    چکیده: 
    تأویل در اصطلاح عرفانی یعنی رجوع به اصل و مبدأ شیء. محققان الهی از دیرباز برای پدیدارها همچون نفس انسانی و الفاظ، اصل (بطون و ذات) و مراتب متعدد و مدارج اعلای وجودی قائل بوده¬اند. در مکتب عرفانی ابن¬عربی همه هستی، دارای نطق و تکلم و مظاهر یک حقیقت وجودی بوده، بینونیت حقیقی بین آنها نیست و همه تأویل¬پذیر اند. از آن¬جا که بطون اشیاء، الفاظ و انسان با یکدیگر مسانخت وجودی دارند، بلکه طبق قاعده "کل شیء فیه کل شیء"، همه موجودات و عوالم غیرمتناظر و هم¬عرض نیز با هم مرتبط اند، با کشف حقیقت هریک از آن¬ها، تأویلی رخ می¬دهد که بقیه را نیز (به صورت نسبی) کشف می¬کند. تبیین این تأویل و مبانی آن، در این تحقیق پی جسته می¬شود. این موضوع، نوعی از تأویل عرفانی است که در مکاتب غربی و اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نکته دیگر در این مقاله، بررسی رابطه هستی و تأویل در دو قوس نزولی و صعودی می¬باشد که به این معنی است که در عملیات تأویل، بایستی فرآیند معکوس قوس نزول (تنزل و بروز هستی) در قالب اسماء وجودی تا مرحله وجود لفظی را طی کرد و با پیرایش قیود موجودات، به همه بطونِ متداخل (طولی) حتی متوازی (عرضی) رسید. یکی از نتایج این مقاله پذیرش خلاقیت و تکثر تأویل¬ها و خوانش¬ها از حقیقت است؛ اما در عین حال، هر نشئه، دارای اصل¬های ثابتی است که بطون به آن¬ها ارجاع می¬شوند که در نتیجه، نباید احکام هر سطح از معانی را به مرتبه دیگر داد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    (نویسنده مسئول) محمدحسن طیبی/ دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم     m.h.tayyebi@gmail.com
    سیداحمد فاضلی/ استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم     ahmadfazeli1@gmail.com
    چکیده
    تأویل در اصطلاح عرفانی یعنی رجوع به اصل و مبدأ شیء. محققان الهی از دیرباز برای پدیدارها همچون نفس انسانی و الفاظ، اصل (بطون و ذات) و مراتب متعدد و مدارج اعلای وجودی قائل بوده¬اند. در مکتب عرفانی ابن¬عربی همه هستی، دارای نطق و تکلم و مظاهر یک حقیقت وجودی بوده، بینونیت حقیقی بین آنها نیست و همه تأویل¬پذیر اند. از آن¬جا که بطون اشیاء، الفاظ و انسان با یکدیگر مسانخت وجودی دارند، بلکه طبق قاعده "کل شیء فیه کل شیء"، همه موجودات و عوالم غیرمتناظر و هم¬عرض نیز با هم مرتبط اند، با کشف حقیقت هریک از آن¬ها، تأویلی رخ می¬دهد که بقیه را نیز (به صورت نسبی) کشف می¬کند. تبیین این تأویل و مبانی آن، در این تحقیق پی جسته می¬شود. این موضوع، نوعی از تأویل عرفانی است که در مکاتب غربی و اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نکته دیگر در این مقاله، بررسی رابطه هستی و تأویل در دو قوس نزولی و صعودی می¬باشد که به این معنی است که در عملیات تأویل، بایستی فرآیند معکوس قوس نزول (تنزل و بروز هستی) در قالب اسماء وجودی تا مرحله وجود لفظی را طی کرد و با پیرایش قیود موجودات، به همه بطونِ متداخل (طولی) حتی متوازی (عرضی) رسید. یکی از نتایج این مقاله پذیرش خلاقیت و تکثر تأویل¬ها و خوانش¬ها از حقیقت است؛ اما در عین حال، هر نشئه، دارای اصل¬های ثابتی است که بطون به آن¬ها ارجاع می¬شوند که در نتیجه، نباید احکام هر سطح از معانی را به مرتبه دیگر داد.
    کلیدواژه ها: هستی، تجلی، تأویل، بطون، ابن عربی.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) تبیین رابطه تأویل و هستی در مکتب ابن‌عربی. فصلنامه انوار معرفت، ()، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."تبیین رابطه تأویل و هستی در مکتب ابن‌عربی". فصلنامه انوار معرفت، ، ، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) 'تبیین رابطه تأویل و هستی در مکتب ابن‌عربی'، فصلنامه انوار معرفت، (), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). تبیین رابطه تأویل و هستی در مکتب ابن‌عربی. انوار معرفت، , 1404؛ (): -