انوار معرفت، سال ، شماره ، پیاپی ، 1404، صفحات -

    خوانشی تطبیقی برگستره حرکت جوهری و تجدد امثال

    چکیده: 
    اصل حرکت جوهری در حکمت متعالیه و بحث تجدد امثال در عرفان نظری دو آموزه مهم هستی شناختی فلسفی و عرفانی به شمار می روند که بر اساس این دو اصل، موجودات دایما تحول و تغییر می یابند و عالم لحظه ای قرار و سکون نداشته و پیوسته در حال نو شدن است. بنابر تجدد امثال عرفانی، در عین اینکه وجود دارای وحدت ذاتی اطلاقی است، اما این بُت عیّار هر لحظه به شکلی است و هیچ موجود و پدیده ای در دو آن تکرار نمی شود. کشف این مسأله برای عارف از طریق یافت وجدانی و علم شهودی است. حرکت جوهری که از طریق نظری و استدلال برهانی تعقیب می شود، بنابر برخی تقریرات از فلسفه صدرایی، محدود به عالم مادی جسمانی وبیان کننده تصرم و حرکت ذاتی آن است که به عالم مجردات ثابته ختم می شود. البته بنابر دیدگاه دیگری که مبتنی بر تصویر خاصی از اصالت و تشکیک وجود است، حرکت ترسیم شده در حکمت متعالیه منطبق بر یافته های عرفانی و تبیین کننده آن در حیطه درک عقل نظری است. در این نوشته حرکت جوهری و تجدد امثال مقایسه و سعی شده است که تطابق یا شباهت و تفاوت آنها بیان شود. درک صحیح این دو قاعده مهم فلسفی و عرفانی راه گشای تبیین مسائل مهمی در هستی شناسی، مبدا ومعاد، جهان شناسی و علم النفس است. 
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    (نویسنده مسئول) مهدی کهنوجی / استادیار گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی    madikahnooji@iki.ac.ir
    سیده لیلا طاهری / دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم    mahdikahnooji@iki.ac.ir    
    چکیده
    اصل حرکت جوهری در حکمت متعالیه و بحث تجدد امثال در عرفان نظری دو آموزه مهم هستی شناختی فلسفی و عرفانی به شمار می روند که بر اساس این دو اصل، موجودات دایما تحول و تغییر می یابند و عالم لحظه ای قرار و سکون نداشته و پیوسته در حال نو شدن است. بنابر تجدد امثال عرفانی، در عین اینکه وجود دارای وحدت ذاتی اطلاقی است، اما این بُت عیّار هر لحظه به شکلی است و هیچ موجود و پدیده ای در دو آن تکرار نمی شود. کشف این مسأله برای عارف از طریق یافت وجدانی و علم شهودی است. حرکت جوهری که از طریق نظری و استدلال برهانی تعقیب می شود، بنابر برخی تقریرات از فلسفه صدرایی، محدود به عالم مادی جسمانی وبیان کننده تصرم و حرکت ذاتی آن است که به عالم مجردات ثابته ختم می شود. البته بنابر دیدگاه دیگری که مبتنی بر تصویر خاصی از اصالت و تشکیک وجود است، حرکت ترسیم شده در حکمت متعالیه منطبق بر یافته های عرفانی و تبیین کننده آن در حیطه درک عقل نظری است. در این نوشته حرکت جوهری و تجدد امثال مقایسه و سعی شده است که تطابق یا شباهت و تفاوت آنها بیان شود. درک صحیح این دو قاعده مهم فلسفی و عرفانی راه گشای تبیین مسائل مهمی در هستی شناسی، مبدا ومعاد، جهان شناسی و علم النفس است. 
    کلیدواژه ها: حرکت جوهری، تجدد امثال، حکمت متعالیه، عرفان نظری، تشکیک وجود.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) خوانشی تطبیقی برگستره حرکت جوهری و تجدد امثال. فصلنامه انوار معرفت، ()، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده)."خوانشی تطبیقی برگستره حرکت جوهری و تجدد امثال". فصلنامه انوار معرفت، ، ، 1404، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده).(1404) 'خوانشی تطبیقی برگستره حرکت جوهری و تجدد امثال'، فصلنامه انوار معرفت، (), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    (نویسنده تعیین نشده). خوانشی تطبیقی برگستره حرکت جوهری و تجدد امثال. انوار معرفت، , 1404؛ (): -