انوار معرفت، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 26، بهار و تابستان 1403، صفحات -

    تحلیل معرفت در عرفان ادبی: بررسی استعارات و فضاهای احساسی در ادبیات عرفانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ مهدی بابایی المشیری / *دکتری - فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم (ع) / mahdi_babaei_44@yahoo
    doi 10.22034/erfani.2025.5001517
    چکیده: 
    این مقاله به بررسی مفهوم معرفت در عرفان ادبی و تأثیر آن بر سیر و سلوک عرفانی می‌پردازد. عرفان ادبی به عنوان بخشی از عرفان اسلامی، به انتقال احساسات و عواطف توحیدی از طریق زبان ادبی و شعری متمرکز است. در این راستا، معرفت به عنوان یکی از موضوعات کلیدی در اشعار عارفان ادیب مطرح است. این پژوهش به تحلیل واژه «معرفت» و معادل‌های استعاری و تشبیهی آن مانند آب، می، شراب و باده و غیر اینها در اشعار عارفان ادیب می‌پردازد. این استعارات و تشبیهات به خوبی نشان‌دهنده عمق و پیچیدگی مفهوم معرفت در عرفان ادبی هستند و هر یک از آن‌ها ابعاد مختلفی از معرفت را به تصویر می‌کشند. این مقاله به بررسی فضاهای احساسی مختلف در عرفان ادبی می‌پردازد که شامل عاشقانه، مستانه، رندانه، سالکانه ، زاهدانه و وحدت‌مدارانه است. همچنین ویژگی‌ها و آثار معرفت شهودی در این فضاهای احساسی مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و به درک عمیق‌تری از نقش معرفت در سیر و سلوک عرفانی و ادبیات عرفانی کمک می‌کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بابایی المشیری، مهدی.(1403) تحلیل معرفت در عرفان ادبی: بررسی استعارات و فضاهای احساسی در ادبیات عرفانی . فصلنامه انوار معرفت، 13(1)، - https://doi.org/10.22034/erfani.2025.5001517

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی بابایی المشیری."تحلیل معرفت در عرفان ادبی: بررسی استعارات و فضاهای احساسی در ادبیات عرفانی ". فصلنامه انوار معرفت، 13، 1، 1403، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بابایی المشیری، مهدی.(1403) 'تحلیل معرفت در عرفان ادبی: بررسی استعارات و فضاهای احساسی در ادبیات عرفانی '، فصلنامه انوار معرفت، 13(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بابایی المشیری، مهدی. تحلیل معرفت در عرفان ادبی: بررسی استعارات و فضاهای احساسی در ادبیات عرفانی . انوار معرفت، 13, 1403؛ 13(1): -