انوار معرفت، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 27، پاییز و زمستان 1403، صفحات -

    چیستی فضیلت اعتدال و جایگاه آن در اسلامی‎سازی علوم انسانی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ علیرضا کرمانی / دانشیار - گروه عرفان مؤسسه / kermani@iki.ac.ir
    doi 10.22034/erfani.2025.5002834
    چکیده: 
    فضیلت اعتدال در سنت فلسفی–عرفانی اسلام، نه‌تنها به‌معنای میانه‌روی اخلاقی در قوای نفس، بلکه به‌مثابه فضیلتی وجودی تفسیر شده که ناظر به تعادل تمامیت وجود انسان می‎باشد. نوشتار حاضر با رویکرد تحلیل مفهومی و تفسیر متن، و با مراجعه به متون دینی و کلمات متفکران مسلمان به واکاوی ابعاد مختلف اعتدال وجودی و نحوه اکتساب آن پرداخته و نقش آن را در شناخت دین و در اسلامی‎سازی علوم بررسی کرده است. در این بررسی، تحقق فضیلت اعتدال از مسیر همراهی علم و عمل دانسته شده و با استناد به قاعده «تناسب میان مدرک و مدرَک» تبیین شده است که اعتدال نفس برای فهم دین کامل و معتدل امری ضروری است. بر این اساس، اسلامی‌سازی علوم نه در قالب افزودن گزاره‌های دینی به ساختار علم، بلکه در گرو تربیت و تهذیب عالم معتدل و وصول وی به فضیلت اعتدال یا مرتبه عقل اعتدالی است که صاحب آن مرتبه جامع علم، عمل، اخلاق و ایمان بوده، توان انکشاف متوازن حقیقت را دارد. یافته‌های مقاله بیانگر آن است که تخلق به صفات الهی، تقوا و عمل صالح، در کنار فهم متعادل آموزه‎های دینی، عناصر وجودیِ تحقق این فضیلتند و اسلامی‌سازی علوم، نتیجه بازسازی عقل انسانی بر مدار اعتدال و توحید است
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Nature of the Virtue of Moderation and Its Place in the Islamization of Human Sciences
    Abstract: 
    In the Islamic philosophical–mystical tradition, the virtue of moderation is not merely understood as moral temperance in the faculties of the soul, but as an existential virtue that pertains to the balance of the entire human being. This article, employing a conceptual-analytical and text-interpretive approach and referring to religious texts and the words of Muslim thinkers, explores various dimensions of existential moderation and the manner of acquiring it, while examining its role in understanding religion and in the Islamization of the sciences. In this inquiry, the realization of the virtue of moderation is considered to occur through the integration of knowledge and action. Based on the principle of “proportion between the knower and the known,” it is explained that the moderation of the soul is essential for comprehending the full and balanced reality of religion. Accordingly, Islamization of the sciences does not mean the mere addition of religious propositions to the structure of science; rather, it depends on the cultivation and refinement of the moderate scholar and his attainment of the virtue of moderation or the level of moderate reason (ʿaql iʿtidālī). One who reaches this level possesses the comprehensive unity of knowledge, action, ethics, and faith and is capable of perceiving the truth in balanced clarity. The findings of the article indicate that embodying divine attributes, piety, and righteous deeds—together with a balanced understanding of religious teachings—constitute the existential elements for realizing this virtue. Consequently, the Islamization of the sciences is the outcome of reconstructing human reason upon the foundations of moderation and Tawḥīd (Divine Unity).
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا.(1403) چیستی فضیلت اعتدال و جایگاه آن در اسلامی‎سازی علوم انسانی. فصلنامه انوار معرفت، 13(2)، - https://doi.org/10.22034/erfani.2025.5002834

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیرضا کرمانی."چیستی فضیلت اعتدال و جایگاه آن در اسلامی‎سازی علوم انسانی". فصلنامه انوار معرفت، 13، 2، 1403، -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا.(1403) 'چیستی فضیلت اعتدال و جایگاه آن در اسلامی‎سازی علوم انسانی'، فصلنامه انوار معرفت، 13(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمانی، علیرضا. چیستی فضیلت اعتدال و جایگاه آن در اسلامی‎سازی علوم انسانی. انوار معرفت، 13, 1403؛ 13(2): -